• Dnes je: Streda 23. mája 2018 meniny má Želmíra

Lenivosť deti odpozorujú od rodičov už v útlom veku

Lenivosť deti odpozorujú od rodičov už v útlom veku

Ak ročné dieťa vidí, že vytrvalosť vedie k úspechu, jeho ochota riešiť problém rastie.

Svet je plný premárnených talentov. Ak ročné dieťa vidí, že vytrvalosťou dosiahne vyriešenie problému, jeho ochota venovať sa mu rastie.

Ak s niečím takýmto nieje konfrontované, jeho odhodlanie k zdolávaniu prekážok rapídne klesá. Vyplýva to zo štúdie amerických psychológov z bostonského Massachusetts Institute of Technology.

Mladé hviezdy zažiaria a rýchlo zhasnú len preto, že nie sú ochotné na sebe ďalej tvrdo pracovať.

Nadaný žiak tak nedoštuduje školu, talentovaný športovec alebo umelec sa nedokáže presadiť. Miesto nich sa úspechu často dočkajú tí, ktorí síce nedisponujú takým veľkým talentom, ale boli ochotní a vytrvalí tvrdo na sebe pracovať.

Čo rozhoduje o tom, či je človek vytrvalý alebo nie je?

Vedci si dlho mysleli, že by za tým mohli byť vrodené dispozície k vytrvalosti. Výskum však dokazuje, že vytrvalosti sa človek naučí – a to tak, keď ju vidí okolo seba. Nová štúdia amerických psychológov z bostonského Massachusetts Institute of Technology publikovaná v poprednom vedeckom časopise Science odhaľuje, že vytrvalosti sa učíme už v prekvapivo útlom veku.


Vedúca týmu Julia Leonardová a jej kolegyne Yuna Leeová a Laura Schulzová najprv pred ročnými deťmi predstierali, že majú problém s otvorením krabice, alebo s odstránením prívesku z karabíny. Po polminútovej drine však uspeli. Iným deťom behom polminúty ukázali hneď tri krát, ako sa dá ľahko otvoriť krabica, alebo odstrániť prívesok z karabíny.


Deti následne dostali hraciu skrinku s nápaditým vypínačom. Ten bol ale nefunkčný a hudbu spúšťali vedkyne skrytým mechanizmom bez použitia nápaditého vypínaču.


Deti mačkali vypínač v márnej snahe spustiť hudbu. Tie deti, ktoré videli, ako sa vedkyne pokúšali vyriešiť problémy s otváraním krabice alebo uvoľňovaním prívesku z karabíny, vydržali mačkať vypínač dvakrát dlhšie ako deti, ktoré boli svedkami ľahkého riešenia úloh.


Je jasné, že keď deti okolo seba vidia, ako ľudia prekonávajú problémy, sú potom odolnejšie pri zdolávaní prekážok. Preto, že sa ukážka vytrvalosti týkala inej úlohy ako následne riešili deti, je zrejmé, že deti sa učia samotnej vytrvalosti a nejde len o hru na problémy s riešením, ktoré videli u druhých a ktorú len zopakujú.


V tejto súvislosti zaznela jedna zaujímavá úvaha. Detský psychológ Lucas Butler z University of Maryland sa pozastavil nad faktom, že v západnom svete dnes väčšina detí nevidí svojich rodičov v zamestnaní a nemôžu sa tak inšpirovať ich vytrvalosťou a odhodlaním zdolávať prekážky.

Naopak, v krajinách kde majú deti s prácou svojich rodičov bezprostredný kontakt, sú veľmi nenápadne vychovávané k vytrvalosti a ochote tvrdo pracovať!


Počasie