• Dnes je: Utorok 24. apríla 2018 meniny má Juraj

Precvičujte pravidelne tento sval, budete sa nie len cítiť ale aj vyzerať omnoho lepšie

Precvičujte pravidelne tento sval, budete sa nie len cítiť ale aj vyzerať omnoho lepšie

Ak obetujete pár minút denne na precvičenie Psoasu „Svalu duše“ odvďačí sa vám telo lepším zdravím a vitalitou. Navyše sa budete cítiť a vyzerať o niekoľko rokov mladšie.

V taoistickej tradičnej medicíne zastáva Psoas dôležitú úlohu a venuje sa mu veľká pozornosť. Nazýva sa aj "Sval duše“. Nachádza sa v panvovej oblasti, pričom ide o bedrový (štvorhlavý driekový) sval.

Sval rastie zo stavcov driekovej chrbtice, odkiaľ sa ťahá smerom dole cez brušnú dutinu, prechádza panvou a napája sa na stehennú kosť.

Tento sval je prostredníctvom spojivového tkaniva prepojený s bránicou, ovplyvňuje tak naše dýchanie a reflex strachu.


Bedrový sval je najhlbším svalom ľudského tela, ktorý ma vplyv na mnoho činností a funkcií organizmu. Ovplyvňuje nie len rovnováhu kostry, ohybnosť a silu, ale aj svalovú integráciu, funkciu vitálnych orgánov, energiu a emocionálnu stabilitu.


Taoistická tradícia považuje bedrový sval za hlavné energetické centrum tela. Z tejto oblasti plynúca energia prechádza ďalej cez kosti, kĺby a ostatné svaly.


Dnešný uponáhľaný životný štýl však Psaos príliš zaťažuje a sťahuje (nakoľko nadmerne využíva adrenalín z nervového systému). Ak je stresujúcich situácií a napätia počas dňa príliš, Psoas neustále namáhame, čo má za následok jeho skracovanie a rôzne zdravotné problémy, napríklad bolesti chrbtice, problémy s platničkami, degenerácia bedrového kĺbu, bolesti kolien, skolióza, zvýšené menštruačné bolesti, neplodnosť, problémy s trávením, zvýšený tlak na nervový systém, obmedzené bráničné dýchanie a mnoho ďalších.


Ak je panvová oblasť oslabená a funkcia bedrových svalov znížená, odrazí sa to v zhoršenom zdravotnom stave. Depresia bedrových svalov vedie k depresii a správnej funkcii v oblasti čriev a pečene. To má za následok nedostatočné vstrebávanie kyseliny mliečnej, stúpajúca tendencia kolagénu, pokles produkcie elastínu a neustále zvyšujúci sa tlak na kĺby. Tento stav má následne vplyv na neaktívny spôsob života a tým súvisiaci ďalší kolobeh zdravotných problémov.


Keď si v dnešnom uponáhľanom spôsobe života neukrojíme žiaden čas pre aktívny šport, alebo pravidelnú návštevu telocvične, skôr či neskôr sa dopracujeme k bruchu obrastenom prebytočným tukom. Veľké brucho nie je len estetický problém, ale najmä zdravotný. Bráni dostatočnej funkcii bedrových svalov, čo vedie k depresii čriev, množstvu zdravotných problémov a k predčasnému starnutiu.


Aby sme sa tomuto nechcenému zdravotnému bludisku vyhli, postačí nám vtesnať do svojho denného programu zopár časovo nenáročných, no pre Psoas priam zázračných posilňovacích cvikov.

K najefektívnejším cvikom patrí predklon – ohýbanie tela dopredu. Tento cvik – úplný predklon sa používa aj v Jóge (časť cviku „Pozdrav slnku“).


K udržaniu bedrového svalu vo vitálnej forme pomôže urobiť denne 150-200 predklonov. Samozrejme k ideálnemu úplnému predklonu (s hrudníkom na stehnách a s rovnou chrbticou, hlavou jemne pritiahnutou ku kolenám a dlaňami až na zemi) sa dopracujeme až postupným a pravidelným cvičením, pričom lepšie je naučiť sa tento cvik pod dohľadom odborníka.


Pre zmiernenie všetkých vnútorných kŕčov je zas výborná „Statická dýchacia gymnastika“. Je to nácvik kľudového dýchania bráničného typu, kde je cieľom obnovenie správneho dychového stereotypu a prehĺbenie dýchania. Ide o jednoduchý a účinný cvik, kedy zadržíme dych, následne sa hlboko nadýchneme, znova zadržíme dych a vydýchneme. Nádych vykonávame nosom, brušná stena sa dvíha a hrudník sa mierne do strany rozširuje. Vydychujeme ústami, brucho klesá a hrudník sa mierne zužuje. Toto dýchanie je možné cvičiť v stoji, v sede i v ľahu na chrbte.


Tibetskí učitelia zdôrazňujú, že mladosť ľudského tela je určená zdravotným stavom pečene, presnejšie jej tvárnosťou, plasticitou. Čím viac sa budeme predkláňať dopredu, tým dlhšie budeme žiť, a čím viac sa dokážeme predkloniť, tým lepšie budeme vyzerať.

Počasie