• Dnes je: Utorok 19. marca 2024 meniny má Jozef

Prvé lietajúce auto bez krídiel, ktoré si budete môcť reálne kúpiť

Prvé lietajúce auto bez krídiel, ktoré si budete môcť reálne kúpiť

Výrobca Pal-V z Holandska predvedie tento rok na autosalóne v Ženeve svoj lietajúci automobil. Pravdepodobne sa bude jednať o prvé produkčné lietajúce auto, ktoré má všetky schválenia a môžete si ho aj reálne kúpiť.

Ako bude vyzerať v budúcnosti osobná doprava nie je stále rozhodnuté.

Niektorí výrobcovia vidia budúcnosť v elektrifikácii, iní v autonómnych technológiách a ďalší v lietajúcich autách.

Práve lietajúce autá sa v poslednej dobe veľmi často spomínajú. Nemusíme chodiť ďaleko. Aj na Slovensku máme jeden Aeromobil.

Spoločnosť Pal-V už niekoľko rokov vyvíja svoj koncept, ktorý ako teraz tvrdí, je už pre komerčné používanie pripravený. Prototypov lietajúcich áut už bolo viacero. Niektoré z nich už absolvovali aj svoje testovacie lety a je možné si ich aj predobjednať. Potrebné certifikáty a rozbehnutú výrobu však nemá ešte žiaden. V spoločnosti Pal-V však veria, že budú prvý a vo vývoji lietajúcich automobilov sa im podarí historický prelom.


Pod lietajúcim autom si každý predstavuje auto s krídlami a nutnosť letiska, alebo aspoň spevnenej dráhy na štart a pristátie. Spoločnosť Pal-V však vie, že krídla sú veľmi rozmerné a dostatočná štartovacia dráha nie vždy po ruke.


Preto navrhli lietajúce auto, ktoré nemá krídla, ani nepotrebuje veľký priestor na vzlet. Možno by sme toto lietajúce auto konštrukčne mohli skôr prirovnať k vrtuľníku, ale ani to nie je moc presné prirovnanie. Aj keď veľa ľudí, ktorí sa pozrú na lietajúce auto Liberty spoločnosti Pal-V, predpokladá že ide o vrtuľník. V skutočnosti ide o tzv. Vírnik, ktorý sa nazýva aj ako autogíra, autogýra, či gyroplán.


Vírnik je lietajúci stroj ťažší ako vzduch, ktorého rotujúce nosné plochy (rotory) nie sú na rozdiel od vrtuľníka trvale poháňané vlastným motorom, ale účinkom prúdu vzduchu za letu (t.j. aerodynamickými silami), a ktorého pohyb vpred je vytváraný samostatnou vrtuľou poháňanou motorom.


Keď stroj poháňaný zadnou vrtuľou naberá rýchlosť na vzletovej dráhe, okolitý vzduch začne roztáčať rotor a Vírnik sa vznesie do vzduchu. Výhodou tohoto princípu je aj to, že stroj môže letieť aj malou rýchlosťou. Zatiaľ čo rotor vrtuľníka je permanentne poháňaný motorom, rotor vírnika je poháňaný prevažne vzduchom prúdiacim pomedzi listy rotora.


Liberty je relatívne kompaktným lietajúcim strojom. Presnejšie trojkolkou. Má tri kolesá, odvezie dvoch cestujúcich a jeho pohotovostná hmotnosť je 664 kg. Maximálna vzletová hmotnosť je 910kg. Vozidlo má podľa údajov výrobcu dva motory spaľujúce benzín. Na jazdu sa používa slabší motor, ktorý na kolesá posiela výkon priblizne100 koní. Vo vzduchu auto udržuje silnejší motor, ktorého výkon je dvojnásobný.


Na asfalte dosahuje Liberty maximálnu rýchlosť 160 km/h a na stovku zrýchľuje pod 9 sekúnd.

Vo vzduchu je rýchlosť o trocha väčšia a to 180 km/h. Čo je však zaujímavé, dokáže letieť aj oveľa nižšou rýchlosťou a to len 50km/h. Keďže má 100 litrovú nádrž a spotrebu 7.6 l/100km, po jej natankovaní by mu mala vystačiť na 1300 km jazdy. Dolet je však o dosť kratší, a to podľa zaťaženia počtom osôb a batožín v rozmedzí 400 až 500km. Maximálna letová hladina sa pohybuje okolo 3500 metrov.


Podla PAL-V budete na bezpečný štart a pristátie potrebovať priestor dlhý od 30 do 200 metrov.


Auto má samozrejme aj nevýhody. Tou hlavnou je cena, ktorá podľa výbavy začína na 299 000 Eurách a končí až na 499 000, čo je dosť drahý špás. Možno si poviete, že za takúto sumu by už bolo poriadne auto, alebo aj lietadlo. Lenže auto nelieta a lietadlo nejazdí! Okrem ceny, ktorú bude musieť budúci majiteľ oželieť, bude musieť navyše (okrem vodičského oprávnenia) vlastniť aj leteckú licenciu.


Počasie

Recepty